IMG_0564

Běh v těhotenství je přímo ožehavým tématem, ale i tak se do toho pustím. Pokud hledáte informace o běhání v těhotenství, potažmo jiném sportování v tomto požehnaném stavu a zoufale je nenacházíte, jste na správném místě. Je na čase se s vámi podělit o zkušenosti, vědomosti a poskytnout vám ty drahocenné rady, které vám chybí k vašemu běžeckému gravidnímu štěstí.

Běhání je samo o sobě diagnózou, co si budeme povídat. O to horší je, že tyto pacientky ( pacienti jsou od tohoto problému kupodivu osvobozeni ) jednoho krásného dne po tréninku ( kdy jindy ) počůrají ten nevinně vypadající proužek papírku, kde se objeví už né tak nevinně vypadající dvě čárky. Vše tedy nasvědčuje, že za pár měsíců se zrodí malý šampion nebo malá šampionka a vy stojíte přímo před Hamletovskou otázkou, běhat či neběhat ? Hlavou se vám začnou honit myšlenky, né nad pořízením výbavičky, chraň bůh se zabývat takovými zbytečnostmi, ale kterak alespoň se ctí dokončit tréninkový plán. A bude to vůbec plán ? Natož tréninkový ? Kdoví.

Narození malého budoucího běžce je dar a nepochybně zázrak. Je nutné k tomu tak i přistupovat. Běhání v těhotenství je také dar, ale né vždy je nám bohužel dopřáno. Předpokladem je bezproblémový průběh těhotenství a to, že se při běhu cítíte dobře. To první vám potvrdí lékař, to druhé poznáte vy sama. Nicméně vaše nadšení z plánovaného těhotenského běhu bude sdílet jen ten lékař, jemuž cinká v ordinaci, krom gynekologických zrcátek i nějaké ty medaile PIM a jeho vyšvihaná lítka svědčí o nějaké té vytrvalostní disciplíně.

Je také nutné připomenout, že žena, která je zvyklá na pravidelný přísun edorfinů a bylo by ji v její sportovní činnosti přinášející tento kouzelný koktejl hormonů zamezeno, stává se pro své okolí osobou labilní ne-li doslova nebezpečnou. Bolesti svalů, špatná nálada, přibírání na váze na sebe nenechá dlouho čekat a vy se pak protrápíte celých 9 měsíců. A to přece nechcete. V konečném důsledku je to špatné i pro vaše nenarozené miminko.

A co vás při běhání v těhotenství bude zajímat nejvíce ? Intenzita, uběhnutá vzdálenost a doba tréninku. Intenzita se doporučuje taková, aby vaše tepová frekvence nepřesahovala 140 tepů za minutu. Budete k tomu pořebovat sporttester ? Ani moc ne. I když také není úplně od věci. Ta pověstná matka přírody to zařídila tak, že i ta největší závodní harcovnice mezi námi, dostane rozum ( už konečně ) a začne se při běhání kochat a zmíněnou hranici splní. Kochání někdy vede k další milé a pro běžce velmi známé rovnici, a to čím menší intenzita tím delší vzdálenost. Nebojte se toho. Zvlášť pokud jste trénovaná a na delší tratě zvyklá. A co se týče trvání tréninku, obecně se udává maximálně jedna hodina. Ale co když tu svojí desítku do hodiny už nestihnete ?! A co když se kocháte prostě déle ? Nevadí. Řiďte se hlavně svými pocity, svým tělem a svým rozumem. A pokud jste dlouhými běhy zocelená ultramaratónkyně, která je běžně na dvacátém kilometru jen lehce orosena a začíná se pouze zadýchávat, nemusíte se obávat, že nějaký ten kilometr nad hodinu bude špatný. Je však logické, pokud jste běžkyně, která zdolá párkrát za týden své kolečko v parku, že asi nebude vhodné pouštět se do delších vzdáleností.

A dostávám se k tomu, co vás nemilého při tomto devítiměsíčním závodě může potkat ? Častá tělesná potřeba jít čůrat je snad notoricky profláknutá napříč všemi skupinami, i těmi tzv. netěhulkovskými.  A tak vás tedy nesmí překvapit, že tohoto jevu nebudete ušetřena ani při této sportovní činnosti. Tlak na močový měchýř bude někdy neuprostný. Radím vůbec nepít. To byl vtip. Běžecké oblečení slaďte do barvy místní flóry ať můžete kdykoliv nenápadně přidřepnout. Reflexní prvky a křiklavě zářicí běžecké outfity jsou v tomto případě nežádoucí. Pozor milé chytré těhotné horákyně, v rámci bezpečnosti na silnici jsou ale nutností ! Tak a teď si vyberte.

Dalším nemilým překvapením je postupné zpomalování tempa zvlášť s přibývajícími měsíci, nucené přestávky, přechod do chůze a přinejhoším i potupné ukončení tréninku a návrat domů se slzami v očích, že to holt dneska nejde. Nezoufejte. To, že to dnes nejde, neznamená ještě, že to zítra znovu nepůjde. A ostatní nepříjemné peripetie vám budou je k dobru. Garantujeme vám, že vás to natolik psychicky posune, že si pak budete užívat každičký běh po porodu, i každičký závod. Vždy budete vědět, že může být i hůř.

Dalším nepříjemným jevem, jsou tzv. tlachy. V dnešní době je běh velmi moderní a oblíbený. Je však stále velké procento populace, kterým běh připadá nezdravý a nebezpečný. Hlavně na ty kolena! A vdechování smogu ! A ty otřesy ! O to víc vás budou přesvědčovat o škodlivosti běhání v těhotenství. Nejvíce negativních poznámek si vyslechnete právě od žen, které svoje miminko ohrožovali jinými a daleko nebezpečnějšími činostmi, jako je kouření nebo nezřízené přejídání. Nenechte se také znervóznit články typu, těhotná v 9. měsíci, s kontrakcemi a s hlavičkou mezi nohami zdolala maratón. Jsou i takové mezi námi, ale vy se nemusíte stydět za to, že v devátém měsíci nejen, že neuběhnete maratón, ale váš sportovní výkon připomíná běh jen hodně vzdáleně a v podstatě jste se uchýlila ke svižné chůzi s rychlým mácháním rukama. A i to se počítá !

A na co si dát pozor ? S postupujícím těhotenstvím se vám bude také měnit váha a pokud při troše štěstí dodržíte stejnou kilometráž, hrozí i běžecká zranění. Kvalitní obuv je tak nutností. Také by bylo fajn pořídit si tričko s nápisemm „Nejsem pomalá, jsem těhotná“. Na naše běžecká a hormony rozechvělá ega by to byla rozhodně vhodná náplast. A také holky bacha na úrazy, vyhněte se prosím v těchto měsících běháním kolem propastí, roklin, bažin, připadně si na ně sviťte alespoň čelovkou. Doporučuji pro tuto sézonu vynechat i závody typu Spartan Race, Beskydská sedmička nebo Krkonošská stovka.

A co nám bude odměnou za těch 9 měsíců běhu ve formě 2v1? Za prvé ukázková těhotenská váha, budete se tedy pyšnit přímo ukázkovou těhotenskou postavou, tzn. krásné vysportované tělo plus kulička navíc. Teď to řeknu jen šeptem, ale příjem-výdej, to je oč tu běží ! Za druhé boj s těhotenskou zácpou bude ve váš prospěch a v neposlední řadě vás bude provázet psychická pohoda a úsměv na tváři a to je přece pro vašeho prcka to nejdůležitější, no ne ?

Alena – Sportovní maminka

 

 

 

Share: